W 2006 roku gra doczekała się portu na konsolkę PlayStation Portable, w znacznym stopniu odbiegającego jednak od pierwowzoru.
Fabuła gry
Warstwa fabularna gry przenosi nas do laboratorium Profesora, do którego włamuje się grupa niesfornych małp pod przywództwem ich lidera, okrutnego Spectera. Był on kiedyś zwykłą małpą zabawiającą ludzi w Zoo, jednak pewnego razu wspomniany Profesor upuścił swój wynalazek w postaci hełmu do jej klatki - ciekawska małpa założyła go na głowę, pozyskując niebywałą inteligencję oraz wiele sił fizycznych. Stała się megalomanem chcącym zemścić się na ludzkości za wszystkie okrutne działania, jakich dopuściła się wobec małp. Dostając się do laboratorium jej planem jest wykorzystanie wehikułu czasu, by przenieść się do przeszłości i kompletnie zmienić bieg historii. O całym fakcie dowiadują się Spike i Buzz - dwójka przyjaciół Profesora. Łącząc swoje siły, muszą schwytać wszystkie małpy, by zapobiec katastrofie i ocalić świat.
Mechanika rozgrywki
Cała rozgrywka w Ape Escape sprowadza się do przemierzania kolejnych różnorodnych poziomów w poszukiwaniu małp. W jej trakcie zwiedzimy takie obszary, jak dżungla, zaśnieżone pustkowia czy nawet wnętrze ogromnego potwora. Do schwytania małp wykorzystamy gadżet zwany Siecią Czasu, która wysyła małpy z powrotem do teraźniejszości - nie jest to jednak jedyna zabawka, z której skorzystamy. Wraz z postępami w rozgrywce pozyskamy dostęp do różnorakich broni, często zależnych od poziomu, w którym w danej chwili się znajdujemy.
Warstwa techniczna
Ape Escape zostało wyposażone w trójwymiarową, stojącą na wysokim poziomie oprawę graficzną. Gra oferowała bardzo unikalny (jak na tamte czasy) model sterowania - postacią poruszamy tutaj za pomocą lewej gałki analogowej, prawej natomiast używamy, by wykonywać ataki.