Graliśmy w Silence: The Whispered World 2! - gry, minigry, opisy gier, darmowe gry, solucje do gier, poradniki do gier
Gamedile.pl

Graliśmy w Silence: The Whispered World 2!

Zobacz polecaną grę
Sadwick - z tym uroczym, acz nieco smutnym i przygnębionym klaunem przyszło nam się spotkać już kilka ładnych lat temu w grze The Whispered World. Również i ja uległem jego urokowi, z wypiekami na twarzy poznając kolejne fragmenty jego historii. Moje policzki zarumieniły się jeszcze bardziej, gdy dowiedziałem się o powstawaniu kontynuacji wspomnianego tytułu. Kilkanaście dni temu, przy okazji przybycia studia Daedalic Entertainment do naszego kraju mieliśmy (ja i Krzysiek) okazję zobaczyć "dwójkę" w akcji. Na co zatem będzie można liczyć w Silence: The Whispered World 2?

Do świata Silence po raz kolejny!



Historia nowej produkcji przeniesie nas do świata rzeczywistego - a przynajmniej na początku. Poznamy tutaj młodzieńca o imieniu Noah (którego sennym odbiciem lustrzanym był wcześniej Sadwick) oraz jego siostrzyczkę Rennie. W pełnym niebezpieczeństw świecie dzieciaki będą musiały radzić sobie same, przy czym dość naiwna, bo jeszcze bardzo młoda Rennie polegać będzie na swoim bracie. Ten będzie dbał nie tylko o zaspokojenie jej potrzeb, ale i zabawianie jej - czy to przez śmieszne pokazy marionetek, czy też snute przez niego opowieści o przygodach Sadwicka. Niestety, mimo że bohater bardzo będzie starał się zapewnić swej siostrze bezpieczeństwo, w wyniku bombardowania ta zostanie ranna - tak właśnie trafi do pogrążonego w chaosie i zniszczeniu świata Silence, niegdyś zamieszkałego przez Sadwicka (również w okolicznościach nieszczęśliwej choroby jego rzeczywistego odzwierciedlenia). Zagubiona dziewczynka, bardziej ciekawa niż przestraszona, zostanie znaleziona przez dobrotliwego Sama - członka grupy rebeliantów. Razem z nim zacznie przemierzać mroczny świat, starając się zrozumieć co dzieje się dookoła, a jednocześnie pomóc nawet najmniejszym istotom, które spotka po drodze.

W tym samym czasie zrozpaczony Noah, korzystając z tajemniczego portalu, wyruszy do tego samego świata pragnąc ocalić swoją siostrzyczkę. Nie uda mu się jednak trafić do tego samego obszaru Silence. Pozna jednak Kyrę, inną członkinię grupy rebeliantów. Nieufna kobieta nie będzie skora do pomocy - jeżeli jednak miałaby już pomóc (sama nie będzie wiedziała, że Rennie jest w rękach innego rebelianta), musiałaby dostać coś w zamian. Chłopak staje zatem przed koniecznością wykonywania różnego rodzaju zadań - prostych i trudnych, skomplikowanych i mniej, ale zawsze bardzo niebezpiecznych.

Zaraz zaraz, ale o jakich rebeliantów tak naprawdę chodzi? Otóż w czasie gdy Noah i Rennie znajdowali się w świecie rzeczywistym, Silence żyło własnym życiem - a właściwie powoli umierało. W jego władanie weszła okrutna kobieta zwana potocznie "fałszywą Królową". Jej dyktatura i stanowczość pozwoliły jej zamienić fantastyczną kolorową krainę w miejsce pełne mroku i spustoszenia, wypełnione jej okrutnymi sługusami. Podczas gdy większość zamieszkujących świat istot uległa wpływom i potędze dyktatorki, grupa rebeliantów postanowiła się jej sprzeciwić. To właśnie tej grupie będziemy pomagać by ocalić Rennie, a uratowanie Silence będzie tak naprawdę czymś "pobocznym", środkiem do osiągnięcia głównego celu.

W dwojgu siła



W czasie rozgrywki w Silence: The Whispered World 2 będziemy w stanie przełączać się między dwiema postaciami, w związku z czym pozyskamy dwie różne perspektywy na tę samą opowiadaną historię. Sterując Noah będziemy, jak już wcześniej zostało wspomniane, wykonywać zadania dla rebeliantów - zabawa Rennie skupi się raczej na eksplorowaniu otoczenia i, wydawałoby się, mniejszych elementach fabularnych (które mimo wszystko będą miały swoje znaczenie).

Zabawa młodym chłopakiem będzie znacznie dojrzalsza - w jej trakcie zaobserwujemy jego przemianę. Noah powoli będzie sobie przypominał, jak to było być Sadwickiem, a wraz z utratą nadziei na odnalezienie siostrzyczki będzie się nawet w niego przemieniał. Zmiany te będą widoczne zarówno w jego zachowaniu, jak i wyglądzie. Do gry powróci Spot, który będzie towarzyszył młodzieńcowi (i jego siostrze) w czasie jego podróży. Po raz kolejny będzie można go używać do dostawania się w różne miejsca oraz wykonywania poszczególnych czynności. Pojawi się możliwość dowolnego zmieniania jego rozmiaru i kształtu (przy pomocy myszki - będzie naturalnie limit dotyczący wielkości). Sympatyczny stworek pojawi się także w otoczeniu Rennie - gdy ta będzie się nudziła, zacznie się nim bawić.

Grając Rennie będziemy przemierzać świat i wykonywać prostsze zagadki. W trakcie rozgrywki uratujemy między innymi majestatycznego ptaka, który znalazł się w paszczy jednej ze złowrogich roślin Królowej. Wdzięczne stworzenie będzie nam później służyło pomocą i z pewnością pomoże bohaterce odnaleźć się w świecie.

Przygodówka - ale czy klasyczna?



The Whispered World było klasyczną przygodówką - co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Klikanie, nieustanne kolekcjonowanie przedmiotów oraz tradycyjne zagadki były w nim codziennością. W Silence autorzy postanowili pobawić się z tymi elementami, co zaowocowało kilkoma innowacjami. W nowej grze nasz ekwipunek nie będzie pękał w szwach - składał się będzie z zaledwie kilku slotów. Nie będziemy zatem zbierać dziesiątek przedmiotów, a zamiast tego będziemy musieli starać się zdziałać coś z paroma tymi, które posiadamy w chwili obecnej.

Nowa gra będzie stawiała na jeszcze większą interakcję z otoczeniem. W większości gier przygodowych będąc przygniecionym dużym głazem byliśmy zmuszeni do klikania i poszukiwania elementów do interakcji. Tutaj wykorzystamy naszą myszkę - przeciągając nasz przykładowy kamień będziemy jednocześnie go odpychać, przy czym im intensywniejsze będzie nasze pociągnięcie, tym więcej siły zostanie włożone w tę czynność. To ciekawe rozwiązanie, które uczyni nas aktywniejszymi uczestnikami rozgrywających się na ekranie wydarzeń.

Stawiamy na 3D! O oprawie słów kilka



Największą zmianą, która zostaje wprowadzona w nowej grze jest zdecydowanie przejście z grafiki dwuwymiarowej na tę w pełnym 3D. Trochę się tego obawiałem, gdyż - nie oszukujmy się - od razu skojarzyło mi się to z The Book of Unwritten Tales, które moim zdaniem graficznie znacznie odstawało od ideału. Porównując nowy produkt Daedalica z grą KING Art muszę powiedzieć, że różnica jest kolosalna, na korzyść tego pierwszego. Trójwymiar w Silence jest przepiękny, a animacje postaci płynne i bardzo przyjemne dla oka - a testowana przez nas wersja była wczesna, nie zapominajmy o tym! Na pięknie samego trójwymiaru się nie kończy - obszary, które będziemy przemierzać będą bardzo różnorodne i zachwycające niemal w każdym calu. Zwrócić uwagę należy na grę świateł, która jest tutaj naprawdę widoczna i która wiele razy wywołała u mnie opad szczęki. Z podziwu, naturalnie rzecz biorąc.

W grze obok mrocznych lokacji znajdą się również takie bardziej kolorowe.


Już wcześniej wspomniałem, że w grze będziemy mieli do czynienia z pogrążonym w chaosie świecie - nie oznacza to jednak, że wszystkie lokacje będą ponure. Choć to prawda, że gra będzie miała znacznie mroczniejszy klimat od poprzedniczki, nie zabraknie tutaj również kolorowych i napawających optymizmem lokacji, do których wpływy Fałszywej Królowej nie zdołały jeszcze dotrzeć.

Jest na co czekać!



Wersja, którą udało nam się zobaczyć napawa wielkim optymizmem - Silence: The Whispered World 2 ma szansę zostać najlepszą przygodówką przyszłego roku. Można liczyć na piękno i zaawansowanie techniczne, ale i poruszającą fabułę. Czy takie połączenie nas kiedykolwiek zawiodło? Gra zostanie wydana na początku 2015 roku - pewne jest, że nie trafi na łamy Wczesnego Dostępu. Jako fan przygodówek z niecierpliwością wyczekuję wydania, a na chwilę obecną konkretniejszej daty premiery (której Daedalic niestety nie chciał zdradzić :)).

Przeczytaj także...