Informacje ogólne
Tytuł z gatunku cRPG stworzony przez studio Dynamix z myślą o komputerach osobistych opartych na systemie DOS i wydany w roku 1993. Akcja gry toczy się w krainie fantasy Midkemia stworzonej przez amerykańskiego pisarza Raymonda E. Feista i słynnej głównie dzięki jego cyklowi Riftwar. Choć wiele osób sądziło, że to właśnie on stał za fabułą, nie jest to prawda, ponieważ w tym czasie zajmował się pisaniem „Królewskiego bukaniera” (1989). Nad historią pracowali producenci Neal Hallford oraz John Cutter, Feist odpowiadał za finalną edycję, ale większość z oryginalnego projektu pozostawił bez zmian.
Betrayal at Krondor znalazł się w ofercie cyfrowego sklepu GOG w zestawie z wydaną później Betrayal in Antara. Do działania wymaga jednak emulatora DOSBox.
Nowelizacja
Historia bohaterów gry uznawana jest za kanoniczną i ukazane w niej wydarzenia mają znaczenie dla cyklu Riftwar. W roku 1998 została wydana oparta na niej powieść Feista „Zdrada w Kondorze”, która rozpoczęła serię Dziedzictwo wojny światów (oryg. Riftwar Legacy). Fabularnie mieści się ona pomiędzy „Wojną Światów” a „Księciem krwi”.
Fabuła gry
Akcja gry toczy się 10 lat po wydarzeniach ukazanych w powieści „Mrok w Sethanon” (1998). Szlachcic Seigneur Locklear podczas służby w garnizonie w Yabon ratuje Goratha, bohatera Riftwar przed skrytobójcami. Okazuje się on mieć ważne informacje dotyczące planowanej przez lidera nacji Moredhel Delekhana inwazji. Locklear zgadza się towarzyszyć mu w podróży do Krondor, gdzie będzie mógł przekazać wieści księciu Aruthcie. Ranieni podczas licznych ataków ze strony zabójców, zwracają się o pomoc do młodego czarodzieja Owyna Beleforte'a z Tiburn. Ich historia zaczyna się od rozbicia obozu na północ od LaMut.
Rozgrywka w grze
Betrayal at Krondor prezentuje rozgrywkę w dwojaki sposób. Podczas podróży i eksploracji widzimy świat w 3D z perspektywy pierwszej osoby. Zmienia się ona podczas turowo prowadzonych potyczek, kiedy kamera zostaje zawieszona za postaciami, a wszelkie rozkazy wydajemy z poziomu myszy lub skrótów klawiszowych. W czasie podróży nasza drużyna może składać się z maksymalnie trzech bohaterów, ale jej skład zależny jest także od założeń fabularnych konkretnych rozdziałów.
Każdą z postaci opisują cztery współczynniki: Życie, Wytrzymałość, Szybkość i Siła, a także szereg umiejętności, wśród których znalazło się miejsce dla rzucania czarów, otwierania zamków, posługiwania konkretnym orężem czy skradania. Nie są one jednak rozwijane klasycznie, poprzez wydawanie punktów związanych z gromadzeniem doświadczenia. Zamiast tego ich poziom wzrasta z czasem, zależnie od tego, jak często dana postać korzysta z umiejętności. Możemy również wybrać, które z nich będą rozwijane szybciej, co utrudni jednak zwiększanie innych.