Za jej opracowanie odpowiedzialne jest studio Square-Enix, które wydało The Zodiac Age w roku 2017 na pecetach i Playstation 4.
Zmiany w stosunku do oryginału
W nowej wersji autorzy ulepszyli stronę wizualną, poprawili modele 3D, podciągnęli obraz do wyższych rozdzielczości oraz skrócili ekrany ładowania. Od nowa nagrali ścieżkę dźwiękową skomponowaną przez Hitoshiego Sakimoto, tym razem w standardzie 7.1 surround sound. Dodali też osiem nowych utworów. Wprowadzili również możliwość skorzystania z New Game Plus (w którym zachowujemy przedmioty i doświadczenie ze standardowej gry) oraz New Game Minus (w której w ogóle nie zdobywamy doświadczenia).
Rozwinięte zostały możliwości rozwoju postaci. Zamiast korzystania z jednej tzw. license board, która odpowiadała za umiejętności poszczególnych postaci, jest ich aż dwanaście, a każda odzwierciedla jedną profesję. Tych z kolei bohaterowie mogą mieć po dwie.
Fabuła gry
Polem zabawy jest kraina Ivalice, która - łącząc trzy kontynenty - jest niezwykle ważnym miejscem pod względem strategicznym i politycznym. W jej sercu znajduje się państwo Dalmasca ze stolicą w Rabanastre. To właśnie ten kraj staje się obiektem zainteresowania imperium Archades, które atakuje je, a po wygranej przejmuje nad nim władzę. Historia głównego bohatera, nastoletniego rzezimieszka Vaana marzącego o karierze pirata, rozpoczyna się wraz z jego planem ograbienia pałacu konsula w trakcie jego zaprzysiężenia. Młodzieniec nie spodziewa się jednak, jak jego decyzje wpłyną na nowe obliczu regionu.
Mechanika rozgrywki
Final Fantasy XII: The Zodiac Age ukazane jest w perspektywie trzecioosobowej, a gameplay polega na eksplorowaniu otwartego świata, prowadzeniu walk i konwersacji oraz rozwijaniu postaci. Zrezygnowano tutaj jednak z charakterystycznych dla starszych odsłon serii losowych bitw oraz turowego systemu. Teraz podczas starć nie przenosimy się już na odrębne areny, a każdy z przeciwników jest od razu widoczny na ekranie. Walki prowadzone są w czasie rzeczywistym, a by ułatwić wydawanie komend, wprowadzono system aktywnej pauzy. Nasza drużyna z kolei składać się może z maksymalnie sześciu członków, z czego aktywny udział w akcji biorą trzy postacie.