Informacje ogólne
Max Payne to stworzona przez fińskie studio deweloperskie Remedy Entertainment trzecioosobowa strzelanka, która swoją przygodę zaczęła na komputerach osobistych, by później przenieść się na Xboksa i PlayStaton 2. Całość czerpie garściami z kina typu noir oraz szeroko pojętej fikcji kryminalnej - rozgrywka z kolei nawiązuje do filmów Johna Woo (między innymi przez zwalnianie czasu czy posługiwanie się dwiema broniami jednocześnie). W polskiej wersji językowej głosu głównemu bohaterowi udzielił Radosław Pazura.
Fabuła gry
Warstwa fabularna gry przybliża nam tytułową postać Maxa Payne'a - młodego policjanta z Nowego Jorku, który pewnego dnia wraca do domu, by zastać w nim swoją zamordowaną rodzinę. Padła ona ofiarą gangu składającego się z ludzi pod wpływem narkotyku zwanego Valkyrem, który coraz szybciej rozprzestrzenia się na ulicach miasta. Ludzie ulicy szybko zaczęli się od niego uzależniać, a pod jego wpływem zabijać. Nawet DEA (Drug Enforcement Administration - oddział policji zajmujący się walką z narkotykami) uczyniło walkę z tym narkotykiem swym priorytetem. Postanowiło wysłać agenta pod przykrywką, który ma wejść wgłąb struktury gangsterskiej i znaleźć źródło przypływu tego narkotyku. To właśnie niemający nic do stracenia Max przyjmuje tę misję.
Niestety, nie wszystko poszło po jego myśli - w międzyczasie bowiem jego szef i najlepszy przyjaciel Alex, jedyny, który znał jego prawdziwą tożsamość, zostaje zamordowany, a Payne zostaje w to wrobiony. Tu rozpoczynają się jego kłopoty - każdy już wie, że pracuje w policji i każdy wyrusza do walki z nim. Max musi sobie z tym wszystkim poradzić, jednocześnie szukając swojej zemsty.
Rozgrywka
Akcję w grze obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby - jej kluczowym elementem jest spowalnianie czasu, które pozwala nam łatwiej zajmować się naszymi przeciwnikami. Oczywiście czasu nie można wstrzymywać do woli - specjalna klepsydra pokazuje nam, przez jaki czas możemy to jeszcze robić. Spowolnienie odnawia się wraz z likwidowaniem kolejnych przeciwników. Nie jest to jednak jedyny miernik, na który powinniśmy zwracać uwagę w czasie zabawy - w końcu ważniejszy jest poziom życia. Gdy ten schodzi do niewielkiego poziomu, wskazujące na poziom życia sylwetki Maxa stają się czerwone.
Kluczową rolę w zabawie pełnią również bronie - ich ilość jest spora, a każda z nich zapewnia nieco inne doświadczenie
Wersje mobilne
W kwietniu 2012 roku gra doczekała się przeniesienia na platformy mobilne - najpierw zadebiutowała na urządzeniach z systemem iOS, by później przenieść się również na Androida. Wersje mobilne zaoferowały dokładnie to samo, co oryginał, z tym, że w wersji HD, a przy okazji z możliwością sterowania dotykiem.