Fabuła gry
Warstwa fabularna tytułu prezentuje nam losy łowczyni nagród o imieniu Samus Aran. Organizacja Galactic Federation posyła ją na tajemniczą i niezbadaną planetę SR388 w celu zajęcia się istotami zwanymi Metroidami, które zagrażają całej galaktyce. Jak się okazuje, rzeczywiście wcale nie są oni pozytywnie nastawieni do wchodzenia w interakcję z przybyszami z innych krańców wszechświata.
Mechanika rozgrywki
Akcję w Metroid: Samus Returns obserwujemy z boku. Nastawia się ona przede wszystkim na walkę, w związku z tym, że do przechodzenia dalej konieczne jest pokonanie określonej, wskazywanej przez specjalny detektor ilości przeciwników. Bohaterka nie jest bezbronna, a w walce korzysta z miotacza energetycznych pocisków i promieni, które różnią się w zależności od tego, jak zmodyfikujemy je w czasie zabawy. Samus jest ponadto wyposażona w specjalny skafander, który umożliwia jej przyjmowanie trzech alternatywnych form. Jest zatem w stanie przybrać postać kuli morficznej (Morph Ball), która umożliwi jej dostanie się do z pozoru niedostępnych tuneli i szybów, jak również formę tak zwanego Spider Ball, które sprawia, że w łatwy sposób przykleja się do powierzchni, nawet sufitu. Spring Ball da jej z kolei szansę utrzymania postaci kulki na nieco dłuższy czas.
Jak już zostało powiedziane wcześniej, głównym elementem zabawy jest pokonywanie przeciwników - bez zabicia ich konkretnej ilości nie jesteśmy w stanie przejść dalej. Tytuł został zaprojektowany wyłącznie z myślą o rozgrywce dla pojedynczego gracza.
Warstwa techniczna
Autorzy gry starali się we wszystkich aspektach jak najlepiej oddać klimat science fiction, co ma swoje odbicie przede wszystkim w oprawie graficznej. Porównując ją z oryginałem, ta prezentuje ogromny skok - z uwagi na sędziwy wiek pierwowzoru, musiała powstać od podstaw. Mimo wszytko twórcy starali się zachować stary klimat - nie wprowadzili zatem rewolucji, a jedynie dopasowali całość do współczesnych standardów.