MENU

#
Opis przejścia
Skarby
Zdjęcia
Opcjonalne rozmowy

Rozdział 4: Ghaty Zachodnie

Wieża



.

Na początku rozdziału naszą uwagę powinna zwrócić znajdująca się przed nami wieża. To od niej zaczniemy eksplorację Ghatów Zachodnich. Po krótkim zapoznaniu z mapą zjeżdżamy po błotnistym zboczu, pokonujemy jeepem wodę i kamienną drogą dostajemy się do wieży. Nadine na razie na nas poczeka, my natomiast opuszczamy auto i rozpoczynamy wspinaczkę. Na początek obchodzimy wieżę, aż natrafimy na fragment ściany z ikoną przypominającą słońce, po niej wejdziemy wyżej.

. Łuk Parasiuramy
. Topór Śiwy
. Trójząb Ganeśi
. Tajemnicza świątynia

Dalej droga jest już prosta, póki się da pniemy się w górę, a kiedy natrafimy na jakiekolwiek przeszkody, kierujemy się na boki. Kilka razy używamy też linki z hakiem. Wycieczka zakończy się u drzwi uszkodzonych u szczytu. Przeciskamy się przez szparę. Tu po kolei otwieramy wszystkie wrota, a zauważone w ten sposób lokacje świątyń Chloe od razu przeniesie na mapę. Na koniec używamy umieszczonej na środku sali wajchy, dzięki której ruszy winda i dostaniemy się na dół.

Zagadka Hojsalów



.

To poboczna zawartość rozdziału, podczas której mamy możliwość zmierzenia się z opcjonalną zagadką. Jest ona dość czasochłonna, lecz daje możliwość uzyskania unikatowego artefaktu jakim jest Rubin Królowej. Po tym jak trafi on do naszego wyposażenia, dźwiękiem będzie nam sygnalizował obecność skarbów w pobliżu. Dla fanów znajdziek to świetna okazja do ułatwienia sobie życia. Najpierw jednak trzeba do zdobyć.

W tym celu udajemy się do miejsca, które wzbudziło zainteresowanie Chloe, tym bardziej, że zdawało jej się nie być powiązane z kłem Ghaneśi. Na mapie ruiny ulokowane są na północy i oznaczone są znakiem zapytania. Tam też się skierujemy.

Jeśli jednak nie interesuje Was ten moment w grze, zapraszam do kolejnego etapu, w którym opisuje wątek główny.

. .


Po dojechaniu na miejsce wchodzimy do ruin, po prawej stronie zobaczymy jej drugą część, od której oddziela nas jednak przepaść. Na razie się tam nie dostaniemy, ale możemy zrobić zdjęcie małpkom (zobacz tutaj). Wchodzimy po schodach i jedyną drogą do wnętrza świątyni. Tam podchodzimy do cokołu, wchodzimy z nim w interakcję. Otworzymy przejście po lewej, z którego zabieramy żeton Hojsalów przedstawiający sowę.

Wracamy do cokołu, umieszczamy na nim nowe znalezisko. Mechanizm od razu umieści je na mechanicznej mapie przed nami, pozostaje jeszcze znaleźć resztę z nich. Na szczęście Chloe naniosła już ich lokacje. Opuszczamy świątynię, kolejny raz odwiedzimy ją dopiero przy końcu zagadki. Tymczasem na przeciwko wejścia stoi wojskowa skrzynia, z której możemy zabrać pistolet wyborowy.

Wracamy do auta i otwieramy mapę. Dla ułatwienia zamieszczam tutaj screen, na którym dokładnie rozpisane macie lokalizację wszystkich żetonów wraz z symbolem na nim wyrytym.

.

Żeton Kobry



. .


Na miejscu podchodzimy do posążka węża, kawałek za nim jest nierówna ściana, dzięki której dostaniemy się na wyższą platformę. Skręcamy w prawo i dochodzimy do jej końca. Mamy tutaj dzwon, a gdy podejdziemy do prześwitu między kolumnami, to zobaczymy, że podobne stoją również na dole przed ruinami. Po kolei musimy wystrzelić w każdy z nich (jest ich 6), a następnie w ten obok nas. Musimy zdążyć zanim pierwszy przestanie bić, inaczej zabawę zaczniemy od nowa.

Wraz z rozwiązaniem zagadki pręty blokujące dalszą drogę znikną, podobnie jak kamienny właz. Z nowo odkrytego pomieszczenia zabieramy token.

Żeton Dzika



. .


Podjeżdżamy do urwiska, na który dostać możemy się już po opuszczeniu auta. Wspinamy się na pobliską wieżę, ustawiamy się tak by widzieć błotniste zbocze. Musimy się dostać na jego drugą stronę, do jaskini widocznej z naszego położenia. Korzystamy z liny z hakiem i dzięki niej przeskakujemy na jeden z filarów. Z niego skaczemy na kolejny, umiejscowiony nieco niżej. Musimy uważać by nie zjechać na sam dół, bo będziemy musieli wracać okrężną drogą i zaliczać drugie podejście.

Z filara skaczemy w stronę jaskini, odbijamy się od podłoża od razu po wylądowaniu w błocie i powinniśmy się znaleźć na stabilnym gruncie. Wchodzimy do ciemnej jamy. Na końcu drogi znajdujemy kolejny token. Opuszczamy jaskinię, teraz już możemy zjechać na tyłku po błocie, bo na dole zaraz zjawi się z autem Nadine.

Żeton Słonia



. .


W ruinach zwracamy uwagę na nieczynną studnię, w jej wnętrzu znajduje się dyszel, na którym użyć możemy liny z hakiem. Nie zrobimy tego jednak na ziemi. Wspinamy się na ruiny obok, te które mają wystającą akurat nad studnią deskę. Korzystamy teraz z liny, kiedy hak zaczepi o dyszel, musimy już tylko zeskoczyć tak, by lina zaczepiła się o deskę. Zadziała fizyka i voila, właz stanie otworem. Schodzimy do wnętrza i zabieramy żeton.

Kiedy tylko rozpoczniemy wspinaczkę powrotną, zjawią się żołnierze. Likwidujemy ich w dowolny sposób.

Żeton Tygrysa



.

W centrum ruin stoi ciężarówka, w której znajdziemy skrzynkę z granatami i granatnikiem, patrząc z naczepy w stronę przeciwną do kabiny oraz razu zlokalizujemy podniszczony mur. Możemy go zniszczyć zdobytą bronią i zabrać token. Problem jest jednak inny, cały teren jest otoczony przez żołnierzy, których wspomagają snajperzy na wieżach. Najpierw będziemy musieli zająć się nimi.

Żeton Krowy



.

Wracamy do ruin, wśród których stoi wieża z początku rozdziału. Tutaj czeka nas nieco zabawy, zagadka wymaga refleksu. Wspinamy się na centralnie położony budynek, stoi on na przeciwko wieży i na dachu ma znajomą statuetkę, tym razem przedstawiającą krowę. Wchodzimy na szczyt i korzystamy z urządzenia, które znajdzie się przed nami. Teraz szybko, ale... spokojnie.

Najpierw zarzucamy linę na drzewo (na prawo od wcześniej odwiedzonej wieży) i przeskakujemy na ruiny, do których nas poniesie. Tam wchodzimy w fontannę, skręcamy w prawo i skaczemy w analogiczny sposób traktujemy następną gałąź. Jak mówię, lina sama rzuci nas w odpowiednią stronę. Wchodzimy w fontannę i z tej pozycji doskonale widzimy już kolejną. Dostajemy się do niej znanym sposobem. Teraz dalej, na podwyższenie i do kolejnej fontanny.

Mamy tak to zaliczenia jeszcze kolejną będącą piętro niżej, a na tym samym budynku, oraz kolejnym. Dostanie się do niego będzie wymagało dwukrotnego skorzystania z liny. Na koniec wracamy do pozycji startowej. Jeśli wszystko wykonamy w odpowiednim tempie, to na cokole będzie czekał na nas żeton.

Żeton Pawia



. .


Na miejscu zastaniemy już żołnierzy i ich wojskowy wóz, najgorsze jest to, że zdążyli już rozstawić ciężki karabin maszynowy, póki się z nim nie uporamy, nie mamy szans na zgarnięcie tokenu. Najlepiej więc eliminować wrogów po cichu lub w pierwszej kolejności pozbyć się operatora tego sprzętu. Gdyby jednak stało się tak, że utkniecie przygnieceni ogniem zaporowym tego gagatka, polecam zaryzykowanie i oddanie kilku strzałów prosto w środek opancerzenia. Jest tam prześwit, przez który kule może dopaść wroga.

Po uporaniu się z żołnierzami sami zmierzamy w kierunku karabinu. Zaraz nam się przyda, bo przyjadą posiłki. Łatwo możemy wyeliminować cały oddział strzelając w ich ciężarówkę, która szybko wybuchnie. Po walce odwracamy się w prawo, granatem niszczymy uszkodzony mur i zabieramy żeton. Przy okazji, kiedy już będziemy opuszczać pomieszczenie, to po prawej zobaczymy zarośnięty posąg z trójzębem. Obok niego możemy wykonać zdjęcie (zobacz tutaj).

Żeton Orła



. .


Przy posążku orła znajdują się skalna ściana, po której możemy się wspiąć. Wyżej przechodzimy blisko krawędzi i wchodzimy na na wyższy gzyms. Trzymając się rękami obchodzimy go, dostajemy się na wystającą ze skały deskę. Wchodzimy na nią, dochodzimy do krańca i używamy liny z hakiem na gałęzi. W powietrzu przerzucamy się na kolejną, a potem jeszcze jedną.

W ten sposób znajdziemy się nad skrzynią z zapasami, możemy spaść obok niej jeśli nie mamy granatów, bo dalej okażą się one przydatne. Następnie kontynuujemy podróż przy użyciu liny. Na końcu drogi rozwalamy ścianę granatem i podnosimy token. Dalej mamy jeszcze piękny widok, ale lepiej niech nie korci nikogo skakanie, bo to akurat pewny zgon Chloe.

Żeton Kaczki



.

Musimy wjechać jeepem w wodę i dostać się do dużego posągu słonia. Wysiadamy z auta, tuż obok statuy znajduje się mało widoczna na pierwszy rzut oka dziura, z głębszą wodą. Nurkujemy i przepływamy na drugi koniec tunelu. Po drugiej stronie wychodzimy na brzeg, w ruinach znajdujemy token. Zabieramy go i wracamy tą samą drogą.

Żeton Lwa



. .


Znajduje się wyjątkowo blisko żetonu Kaczki. Jest jednak pilnowany przez spory oddział, w dodatku część z żołnierzy wyposażona jest w wyrzutnie rakiet, więc o śmierć nietrudno. Najlepiej jest nadejść od strony wody, wspiąć się na skarpę i powoli, metodycznie eliminować każdego z wrogów. Przyda się zwłaszcza wyciszony pistolet.

Po uporaniu się z wrogami podchodzimy do skrzyni stojącej po środku ruin, pokonujemy zamek wytrychem i zabieramy z niej token.

Żeton Konia



. .


Na terenie ostatnich ruin w naszej drodze ku pokonaniu zagadki Hojlasów czeka nas zabawa z koniem. Choć może źle to zabrzmiało... W każdym razie po krótkie wspinaczce natrafimy na nową łamigłówkę. Tym razem musimy ułożyć postać konia (o to właśnie chodziło!) przesuwając trzy obręcze.

Po lewej i prawej stronie mamy wolne przestrzenie, z których będziemy korzystać. Każda z obręczy jest pozbawiona fragmentu, który musimy uzupełnić. Oto etapy przesuwania obręczy.

1. Przesuwamy dużą obręcz tak, by dziura w niej była po lewej stronie. Dopinamy do niej odpowiedni fragment. Przesuwamy go na prawą stronę i odpinamy.
2. Dużą obręcz ponownie ustawiamy dziurą do lewej strony. Przejmujemy średnią obręcz i dopinamy do niej jej fragment.
3. Do dużej obręcz znów podpinamy właściwy fragment i porzucamy go po lewej stronie.
4. Dużą i średnią obręcz ustawiamy tak, by średnia oddała swój fragment na prawo.
5. Zabieramy duży fragment i zostawiamy go ponownie po prawej.
6. Mały fragment łączymy z małą obręczą.
7. Duży fragment przerzucamy na lewo.
8. Średnią obręcz łączymy ze średnim fragmentem.
9. Dużą obręcz łączymy z dużym fragmentem.
10. Ustawiamy całość by przybrała postać konia z głową u góry ikony.

Korzystamy z otwartego przejścia i zabieramy ostatni żeton.

Powrót do świątyni



Odkładamy wszystkie żetony na cokół i ruszamy prawym korytarzem, który właśnie się otworzył. Zgarniamy skarby „pilnowane” przez małpy, są w małych ruinkach na końcu drogi. Koniec, pokonaliśmy zagadkę Hojsalów, uff! Jest tutaj też opcjonalna rozmowa i fotografia do złapania.

Wątek główny



By uporać się z rozdziałem czwartym musimy odwiedzić trzy fortece, które Chloe zaznaczyła na mapie, każda z nich oznaczona jest własnym symbolem.

Trójząb Ganeśi



. .


Zaczynamy od ruin fortecy położonej w malowniczym miejscu w sąsiedztwie wodospadu, niestety, żołnierze Asava już są na miejscu. Po przejściu przez wrota zeskakujemy na ziemię i ukrywamy się w zaroślach. Musimy wyeliminować wszystkich żołnierzy, uważamy przede wszystkim na snajpera, który czeka na dogodną okazję po drugiej stronie ruin, na jednym z budynków.

Po walce udajemy się na koniec ruin i tam natrafiamy na symbol uruchamiający drzwi. Z drobną pomocą Nadine rozgryziemy pierwszy etap zagadki, teraz musimy już tylko znaleźć kolejne tego typu mechanizmy rozsiane po ruinach. Pierwszy znajdziemy od razu po cofnięciu się, tuż przy skrzyni. Dokładną lokalizację pozostałych pokazują screeny, Nadine zresztą nie pozostaje bierna w poszukiwaniach i sama również odnajduje przełączniki.

. .

. .

. .


Na koniec wracamy do pierwszego „koliska”, używamy go, a dalsza droga stanie dla nas otworem.

.

Dochodzimy do cokołu, na którym musimy ustawić symbol trójzębu. W tym celu obracamy trzema obręczami. Po odpowiednim ustawieniu (w razie problemów może pomóc film) popychamy wajchę. Wracamy teraz tą samą drogą, którą przyszliśmy. Niestety, natkniemy się na drugi oddział wysłany do ruin, możemy pozbyć się go lub go ominąć.

Łuk Parasiuramy



. .


Kolejna świątynia stoi chwilo zamknięta, od razu po zaparkowaniu jeepa sięgamy po jego wyciagarkę i zapinamy ją do wrót. Wsiadamy do auta, a następnie wyważamy przeszkodę cofając. Po przejściu bramy dochodzimy do murku, na który się wspinamy. Potem skaczemy na skalną ścianę na przeciw i łapiemy się niewielkiej półki, wspinamy się konsekwentnie na szczyt.

Gdzieś w połowie drogi zaczną się wychylać z niego żołnierze, możemy już teraz wyeliminować ich krótką bronią lub na razie uniknąć kontaktu. W takim wypadku na górze zachodzimy ich od tylu i eliminujemy.

. .


Bierzemy rozbieg i dostajemy się na kolejną półkę skalną. Tutaj czeka nas powtórka z rozgrywki. Po uporaniu się z wrogami na szczycie, przeskakujemy na platformę z widocznymi ruinami. Wchodzimy do nich, wychodzimy z drugiej strony, podążamy w górę schodami. Na górze zerkamy w lewo, jest tam gałąź, na której zaczepiamy linę z hakiem. Przerzuci nas ona na dalszy ciąg skał i kolejne półki, których musimy się chwycić.

. .


Będąc już na szczycie przeskakujemy na kolejny fragment ruin. Dalsze przejście jest zniszczone, ale dzięki szczupłej sylwetce Chloe możemy przejść nad zawałem. Znajdziemy się w ruinkach, po których szwenda się oddział Asava. Z uwagi na dużą obecność zarośli możemy łatwo ukrywać się przed przeciwnikami i eliminować ich z zaskoczenia. Standardowo najbardziej zwracamy uwagę na celownik laserowy snajpera sondujący okolicę.

.

Po walce pochodzimy do bramy blokującej dalszą drogę, tędy się nie przedrzemy. Idziemy do wieży, na szczycie której wcześniej stacjonował snajper, korzystamy z mechanizmu, a droga stanie otworem. Wracamy na pomost, który jednak zawali się pod ciężarem Nadine. Z naszej pozycji widać jednak gałąź po prawej stronie urwiska, zaczepiamy o nią linę i skaczemy. Lądujemy na półce skalnej. Dochodzimy do jej końca i chwytamy się skalnych gzymsów po lewo.

Dzięki nim okrążamy zbocze i wchodzimy na górę. Ruszamy teraz półką po naszej prawej stronie, omijamy rozpadlinę łapiąc się wystających drążków. Skaczemy ku kolejnym gzymsom, na górze czeka na nas już Ross.

. .


Na szczycie schodów czeka nas kolejny cokół, tym razem układamy łuk. Zagadka wygląda tak samo jak poprzednio, choć jest nieco trudniejsza, bo obręcze poruszają się też razem. W razie problemów odsyłam do filmu.

Droga na dół jest teraz prostsza, najpierw korzystamy ze schodów, potem skręcamy w lewo, przedostajemy się na drugą stronę i dochodzimy do wcześniej zamkniętych wrót. Oczywiście teraz stoją już otworem. Na końcu tunelu skaczemy i chwytamy się liną gałęzi. Lądujemy na półce w pobliżu auta.

Topór Śiwy



. .


Ostatnia świątynia poświęcona jest Śiwie, po dojechaniu na miejscu sięgamy od razu po wyciagarkę, którą zaczepić musimy na wrotach. Tym razem nie musimy się już cofać do auta, bo Nadine brudną robotę zrobi za nas. Po wyważeniu bramy wchodzimy do ruin. Pniemy się schodami w górę by na końcu wskoczyć do wody. Płyniemy do zalanej bramy, nurkujemy i przedostajemy się na drugą stronę. Wynurzamy się i zaczynamy wspinaczkę po skale.

Ludzie Asava zostawili dla Chloe i Nadine czekany, które zabieramy. Od tego momentu będziemy z nich korzystać przy chropowatych ścianach jako dodatkowy zaczep. Wchodzimy na górę. Ruszamy ścieżką, by za chwilę powtórzyć ten sam manewr. Przechodzimy niewielkim przesmykiem. Skaczemy na przeciwległą ścianę po czym zsuwamy się do wody. Przepływamy przez tunel.

. .


Natrafimy tutaj na żołnierzy, wybijamy ich co do jednego. Niełatwo tutaj od razu o dobrą osłonę więc najpierw polecam zbadanie terenu, w razie gdyby któryś ze strażników nas wypatrzył, zawsze możemy zanurkować pod wodę. Po pokonaniu oddziału wspinamy się na ścianę wymagającą użycia czekanu. Ponownie trafiamy do ruin. Dochodzimy do pomieszczenia z filarami, tak używamy wajchy, a pojawią się przed nami małe platformy, po których zaraz będziemy skakać.

Posąg na środku sali porusza się z każdym nadepnięciem na na platformę i może nas jednym ciosem zepchnąć na dół. Dlatego poruszamy się następująco (kombinacja uwzględnia zmiany położenia tak, jakbyśmy cały czas zwróceni byli w stronę naszego celu):

naprzód, naprzód, prawo, lewo, naprzód, tył, naprzód, lewo, naprzód, naprzód i zejście.

Po uporaniu się z zagadką przechodzimy tunelem na zewnątrz. Wykonujemy zdjęcie pejzażu z wieżą i wchodzimy ponownie do ruin.

Kolejna zagadka, znów sięgamy po wajchę. Tym razem będzie nieco trudniej:

naprzód, prawo, lewo, naprzód, lewo, naprzód, lewo, naprzód, prawo, naprzód, naprzód i zejście.

W kolejnej sali to samo, ale to już finałowa łamigłówka. Kombinacja to:

naprzód, naprzód, prawo, lewo, prawo, prawo, naprzód, prawo, naprzód, prawo, naprzód, lewo, lewo, prawo, naprzód, lewo, prawo i zejście.

. .


Uff, koniec tej zabawy! Teraz schodami w górę i na szczycie na cokole układamy z obręczy topór. Schodzimy ze skały, ale obieramy drogę w lewo. Przeskakujemy na chropowatą ścianę i zsuwamy się na dół. Dalej znów schodami, a na końcu drogi zaczepiamy linę o gałąź i lądujemy w błocie. Stąd już tylko kawałek do auta.

Ostatnia świątynia



Na mapie ostatnia lokacja jest teraz wyraźnie zaznaczona, to końcowy moment rozdziału, więc jeśli chcemy znaleźć jeszcze jakieś skarby czy zabrać się jednak za Rubin Królowej, to najwyższa pora. Po dostaniu się na miejsce Chloe otworzy dalszą drogę, przemy przed siebie, aż do rozdziału piątego.
Poradnik napisał # Krzysiek „Bebop” Kałuziński, 24 grudnia 2017.