Fabuła gry
W wyniku wojny atomowej w roku 1986 wyniszczeniu ulegają Związek Radziecki oraz Blok Zachodni, a Ziemia zamienia się w jałowe pustkowie. Wiele lat później wcielamy się w postać rekruta tytułowej organizacji Atom, który rozpoczyna śledztwo w sprawie zaginionej grupy wysłanej celem zbadania tajemniczego Bunkra 317. Odnalezienie placówki to jednak dopiero początek wielkiej intrygi, w której ważyć się będą dalsze losy ocalałej z pogromu ludzkości.
Mechanika rozgrywki
W Atom RPG zwiedzamy zniszczony świat pieszo lub za pomocą środków transportu. Odwiedzamy tu zniszczone fabryki, stare instalacje wojskowe, przyczółki ocalałych czy stare kopalnie. W grze bardzo widoczne są elementy charakterystyczne dla ZSRR czy - ogólnie - socjalizmu, co objawia się nie tylko w propagandowych plakatach czy muralach, ale też mentalności NPCów.
Z wielu sytuacji w grze możemy wyjść opierając się na sztuce wysławiania czy inteligencji, lecz gdy już dojdzie do walki, to toczy się ona w turowy sposób. Plansza zostaje pokryta siatką z polami, a my oraz nasi przeciwnicy, dysponujemy ograniczonymi punktami ruchu. Sami decydujemy, w jaki sposób zaatakujemy wroga. Podstawowy atak wymaga mniej punktów, ale to ten mierzony gwarantuje większą szansę na trafienie. W dodatku strzał w konkretną część ciała (np. oczy) może zakończyć się krytycznym sukcesem i często błyskawicznym wygraniem walki. Pojawia się tu także crafting, który poza konkretnymi materiałami, wymaga również posiadania receptur.
Autorzy nie kryją, że podczas produkcji inspirowali się pierwszymi odsłonami serii Fallout czy Baldur's Gate i jest to bardzo widoczne w mechanice. Podobnie jak w postapokaliptycznej wizji od Interplay, tu również tworzymy postać na podstawie systemu cech podobnych do SPECIAL (jest więc np. Siła, Intelekt czy Zręczność), szeregu umiejętności (walka wręcz, retoryka, kradzież) oraz perków posiadających plusy i minusy (Seksapil czy Lider).
Styl graficzny można z kolei porównać do takich gier jak The Fall: Last Days of Gaia czy projektu Van Buren, czyli prototypowej wersji Fallout 3, która była tworzona, nim marka przeszła w ręce Bethesdy.