Bethesda Softworks - gry, minigry, opisy gier, darmowe gry, solucje do gier, poradniki do gier
Zacznij pisać nazwę gry / firmy w dowolnym języku, a podpowiemy Ci resztę!
  • Nazwa firmy: Bethesda Softworks
  • Kraj: us Stany Zjednoczone
  • Data założenia: 1986
  • Siedziba: 1370 Piccard Drive, Suite 120
    Rockville, MD 20850
  • Numer telefonu: +1 301 9268300
  • Adres e-mail: info@bethsoft.com
  • Strona www: bethesda.net
Bethesda Softworks to amerykańska firma zajmująca się wydawaniem i produkcją gier wideo. Została założona w 1986 przez Christophera Weavera, który wcześniej znany był ze swojej współpracy między innymi ze stacjami telewizyjnymi NBC i ABC. Początkowo studio swoją siedzibę miało w stanie Maryland w mieście Bethesda, ale to nie od niego rozpoczął się pomysł na nazwę firmy. Początkowo miała ona brzmieć po prostu „Softworks” - okazało się jednak, że ktoś inny założył przedsiębiorstwo o tej nazwie. Aby uniknąć łamania prawa, postanowiono zatem dorzucić do całości nazwę miasta, w którym firma została założona.

Cały pomysł założyciela na stworzenie firmy produkującej gry zrodził się w momencie, kiedy jeden z jego znajomych przyniósł mu takową do oceny. Projekt przynależał do gatunku gier sportowych i zainteresował Weavera na tyle, że ten postanowił go podrasować - w 1986 roku wydał go pod nazwą Gridiron! na łamach komputerów Commodore 64/128 i Atari ST. Gra odniosła spektakularny sukces, co z kolei przyczyniło się do zainteresowania ze strony koncernu Electronic Arts. Bethesda została wtedy zaangażowana do prac nad John Madden Football - całość jednak nie zakończyła się dobrze, bo przeciwko EA został wytoczony pozew sądowy, przez który - naturalnie rzecz biorąc - współpraca legła w gruzach.

Nie były to jednak jedyne oznaki zainteresowania firmy tematyką sportową - pierwsza istotna gra w katalogu firmy, Wayne Gretzky Hockey, poruszała właśnie ją. W 1988 roku trafiła na Amigę i Atari ST, a nieco później doczekała się swoich kontynuacji - spotkała się przy tym z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony fanów. Rozkwit firmy spowodował, że przeniosła ona swoją siedzibę do miasta Rockville (również w stanie Maryland) - udało jej się nawiązać współpracę, na bazie której mogła wyprodukować grę opartą na kanwie filmu „Terminator”. Dało to początek nowej serii pierwszoosobowych gier akcji, która stanowiła produkt flagowy amerykańskiego przedsiębiorstwa. W 1994 roku firma, coraz szybciej rozwijana, zdecydowała się jednak skłonić się ku nieco innemu gatunkowi, wydając grę The Elder Scrolls: Arena, która przebiła popularnością wspomnianego Terminatora.

Firma stale się rozwijała i próbowała swoich sił na arenie wielu innych gatunków - jednym z kluczowych momentów jej istnienia okazuje się być rok 2004, w którym udało jej się pozyskać (od upadającego Interplay Entertainment) prawa do serii RPG Fallout. Wydanie trzeciej jej odsłony przywróciło świetność zarówno firmie, jak i samemu cyklowi.

W roku 2015 studio Bethesda dołączyło do grona największych potentatów branży, po raz pierwszy w historii organizując własną konferencję w ramach targów E3. Umocniło tym samym swoją pozycję na rynku, stale poszerzając swoje horyzonty i zdobywając zaufanie i zainteresowanie coraz szerszej rzeszy fanów.