Cały pomysł założyciela na stworzenie firmy produkującej gry zrodził się w momencie, kiedy jeden z jego znajomych przyniósł mu takową do oceny. Projekt przynależał do gatunku gier sportowych i zainteresował Weavera na tyle, że ten postanowił go podrasować - w 1986 roku wydał go pod nazwą Gridiron! na łamach komputerów Commodore 64/128 i Atari ST. Gra odniosła spektakularny sukces, co z kolei przyczyniło się do zainteresowania ze strony koncernu Electronic Arts. Bethesda została wtedy zaangażowana do prac nad John Madden Football - całość jednak nie zakończyła się dobrze, bo przeciwko EA został wytoczony pozew sądowy, przez który - naturalnie rzecz biorąc - współpraca legła w gruzach.
Nie były to jednak jedyne oznaki zainteresowania firmy tematyką sportową - pierwsza istotna gra w katalogu firmy, Wayne Gretzky Hockey, poruszała właśnie ją. W 1988 roku trafiła na Amigę i Atari ST, a nieco później doczekała się swoich kontynuacji - spotkała się przy tym z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony fanów. Rozkwit firmy spowodował, że przeniosła ona swoją siedzibę do miasta Rockville (również w stanie Maryland) - udało jej się nawiązać współpracę, na bazie której mogła wyprodukować grę opartą na kanwie filmu „Terminator”. Dało to początek nowej serii pierwszoosobowych gier akcji, która stanowiła produkt flagowy amerykańskiego przedsiębiorstwa. W 1994 roku firma, coraz szybciej rozwijana, zdecydowała się jednak skłonić się ku nieco innemu gatunkowi, wydając grę The Elder Scrolls: Arena, która przebiła popularnością wspomnianego Terminatora.
Firma stale się rozwijała i próbowała swoich sił na arenie wielu innych gatunków - jednym z kluczowych momentów jej istnienia okazuje się być rok 2004, w którym udało jej się pozyskać (od upadającego Interplay Entertainment) prawa do serii RPG Fallout. Wydanie trzeciej jej odsłony przywróciło świetność zarówno firmie, jak i samemu cyklowi.
W roku 2015 studio Bethesda dołączyło do grona największych potentatów branży, po raz pierwszy w historii organizując własną konferencję w ramach targów E3. Umocniło tym samym swoją pozycję na rynku, stale poszerzając swoje horyzonty i zdobywając zaufanie i zainteresowanie coraz szerszej rzeszy fanów.