Nie bez znaczenia było zaangażowanie w tworzenie Golden Sun dwóch braci Takahashich: scenarzysty Hiroyukiego oraz reżysera Shugo, którzy pracowali wcześniej nad Shining Force III. Podobnie jak w tamtej grze, w tej również chcieli oni ukazać akcję z dwóch perspektyw - bohaterów pozytywnych i negatywnych. Ostatecznie jednak w Golden Sun pojawiły się wyłącznie pozytywne postacie jako grywalne, choć z pomysłu nie zrezygnowano. Losy antagonistów mogliśmy poznać w kontynuacji The Lost Age.
Muzykę skomponował Motoi Sakuraba, który pracował wcześniej między innymi nad seriami Star Ocean czy Tales of.
Fabuła gry
Akcja rozgrywa się w fantastycznym świecie Weyard, który składa się z dwóch kontynentów (Angara i Gondowan) otoczonych oceanami. W historii lądu ogromną rolę odgrywała dawniej alchemia, dzięki której powstała wielka cywilizacja. Była jednak także przyczyną konfliktu, który zakończył się dopiero po jej zamknięciu i ukryciu kluczy (Elemental Stars) do niej na górze Aleph. Dwójka utalentowanych magów Saturos i Menardi próbuje jednak przywrócić alchemię światu, choć pierwsza próba szturmu kończy się porażką.
Trzy lata później trójka nastolatków (protagonista Isaac oraz jego przyjaciele Garet i Jenna) udaje się wraz ze swoim nauczycielem Kraden badać górę Aleph. Zbiega się to akurat z kolejną próbą zaatakowania jej przez antagonistów. Isaac zostaje zmuszony do wydania im trzech gwiazd żywiołów - nim jednak udaje im się uzyskać czwartą, dochodzi do erupcji wulkanu. Saturos i Menardi salwują się ucieczką porywając jednak przy tym Jennę i Kradena. Isaacowi i Garetowi ukazuje się za to obrońca góry, który zleca im niedopuszczenie do przywrócenia alchemii, co wiązałoby się z nastaniem nowych, niestabilnych czasów.
Mechanika rozgrywki
Golden Sun jest klasycznym przykładem gry role-play, na którą składa się eksploracja dużego, otwartego świata, prowadzenie konwersacji oraz uczestniczenie w walkach. Nasza drużyna składać się może maksymalnie z czterech postaci, wraz z którymi odwiedzamy miasta oraz przemierzamy jaskinie czy lochy. Częstym elementem produkcji są losowe spotkania z wrogami, które przenoszą nas na odrębną arenę. Podczas starć korzystamy z różnego rodzaju broni, jak również czterech żywiołów tutaj nazwanych Venus (ziemia), Mars (ogień), Jupiter (wiatr i elektryczność) oraz Mercury (woda). Wygrana wiąże się z kolei z uzyskiwaniem punktów doświadczenia i osiąganiem kolejnych poziomów.
Gra posiada tryb Single Player, ale dopuszcza też zabawę dwóch graczy po połączeniu konsoli przez Game Link Cable.