Grim Fandango to kultowa gra przygodowa wydana przez równie znaną firmę LucasArts. Jest uważana za ostatni tytuł przynależący do tzw. złotej ery gier przygodowych notowanej na lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku. Jest to jednocześnie pierwsza gra przygodowa z trójwymiarowymi modelami postaci umiejscowionymi w dwuwymiarowym świecie.
Fabuła produkcji prezentuje postać Manuela "Manny" Calavery - pracownika Departamentu Śmierci, którego zadaniem jest przeprowadzanie dusz z Krainy Żywych do Krainy Umarłych. Takie dusze trafiają najpierw do miasta zwanego El Marrow, by tam zostały osądzone i wysłane w podróż do ostatecznego celu każdej duszy. Podczas gdy dusze grzeszników muszą odbyć czteroletnią podróż do Dziewiątego Podziemia na pieszo, te bardziej zasłużone mogą skorzystać z bardziej komfortowych form transportu, na przykład pociągów ekspresowych.
Po wysłaniu Mercedesa "Meche" Colomara - zasłużonego człowieka (a raczej jego duszy) o dobrym i szczodrym sercu - do ostatecznego celu na pieszo Manny zaczyna podejrzewać, iż do Krainy Umarłych zaczęła wkradać się korupcja. Bohater postanawia wyruszyć w czteroletnią podróż wraz ze swoim kompanem, Glottisem, by przekonać się, co tak naprawdę tu się dzieje.
Rozgrywka w grze odchodzi od założeń tradycyjnych gier typu point and click zastosowanych w poprzednich produkcjach firmy LucasArts. Autorzy skorzystali z nowego silnik GrimE, który pozwala nam kontrolować posunięcia naszego bohatera za pomocą klawiatury. Mimo tego rozwiązania gra w każdym innym elemencie pasuje do schematu zastosowanego w innych, również współczesnych przygodówkach. Kluczową rzeczą jest tutaj więc odnalezienie przedmiotów wymaganych do specyficznych czynności i odpowiednie ich użycie lub połączenie z innymi. Warto wspomnieć, iż położenie przedmiotów, z którymi możemy wchodzić w interakcję, jest wskazywane przez ruchomą głowę głównego bohatera.
W sumie rzecz biorąc gra przeprowadzi nas przez ponad 90 unikalnych lokacji, w obrębie których spotkamy i nawiążemy kontakt z 55 różnymi postaciami niezależnymi. Nasze rozmowy będziemy toczyć przy użyciu wybranych z siedmiu tysięcy linii dialogowych, co jest niewyobrażalną liczbą i stanowi o jakości tej produkcji.
Oprawa graficzna produkcji, jak już zostało wspomniane na początku, to zgrabne połączenie trójwymiarowych postaci z utrzymanym w drugim wymiarze środowiskiem. Na uwagę zasługuje oprawa dźwiękowa tytułu, skomponowana przez Petera McConnella w siedzibie LucasArts. Składająca się z 32 utworów ścieżka łączy w sobie elementy muzyki rodem z Ameryki Południowej z jazzem oraz swingiem.
Opis gry napisał Paweł „bold” Ryszka, ostatnia aktualizacja - 21 maja 2012.
Podana przez nas stosunkowo niedawno informacja na temat planów ponownego wydania gry Grim Fandango z pewnością zasmuciła wielu fanów przygodówek - wtedy bowiem wszystko wskazywało, że produkcja ta trafi...