Fabuła gry
Resident Evil
Akcja koncentruje się na oddziale specjalnym S.T.A.R.S. (Special Tactics and Rescue Service), który wysłany zostaje do Raccoon City, miasta opanowanego przez epidemię zombie. Zadaniem jego członków jest odnalezienie zaginionej jednostki Bravo. Jako Jill Valentine[/bohaterJill-Valentine] lub [bohater=Chris-Redfield]Chris Redfield próbujemy rozwikłać zagadkę skrytą w tajemniczej posiadłości.
Resident Evil Zero
Ukazuje wydarzenia, które miały miejsce rok przed Resident Evil i koncentruje na pechowym oddziale Bravo. Zostaje on wysłany do Raccoon City po tym, jak z miasta docierają niepokojące wieści. Misja zaczyna się jednak fatalnie - przewożący grupę śmigłowiec rozbija się na obrzeżach, a należąca do jednostki Rebecca Chambers nie tylko musi sprawdzić doniesienia, lecz także walczyć o przetrwanie. Jej niespodziewanym partnerem zostaje Billy Coen, porucznik marynarki, na którego wydano wyrok śmierci.
Mechanika rozgrywki
W obu grach obserwujemy bohaterów z perspektywy pierwszoosobowej. Produkcje są survival horrorami, w których jednak bardzo duży nacisk położony został na elementy grozy. Gameplay w większej mierze opiera się tutaj na eksploracji oraz rozwiązywaniu zagadek, choć nie stroni także od walki. W Resident Evil mamy możliwość wyboru między Jill a Chrisem i w tym wypadku postacie mają własną linię fabularną. Inaczej wygląda to w Resident Evil Zero, gdzie oboje bohaterów zwykle podróżuje razem, a my mamy swobodną możliwość przełączania się między nimi. W tej grze pojawia się również zupełna nowość, czyli opcja przejęcia kontroli nad dowódcą S.T.A.R.S. - Albertem Weskerem - posiadającym nie tylko znacznie mniej ograniczone środki, lecz również ukrywane przed innymi moce.