Całość doczekała się nieoficjalnych portów na Xboksa, PSP oraz Amigę, jak również portu na GameBoy'a Advance, który później przekształcił się w port na Nintendo DS-a - nigdy nie został on jednak skończony. Oficjalna wersja gry na tę konsolkę powstała nieco późnej w postaci Cave Story 3D. W 2017 roku zapowiedziano z kolei wersję na konsolę Nintendo Switch.
Fabuła gry
Historia opowiedziana w grze podąża za losami Quote'a, tak zwanego „żołnierza z powierzchni”, który budzi się pod ziemią w grocie, nie pamiętając, co się z nim stało. Podróżując podziemnymi tunelami w końcu trafia do wioski zamieszkałej przez istoty przypominające wyglądem króliki z człowieczymi cechami - Mimigi. Jak mu mówią, znajduje się teraz na dryfującej po oceanie wyspie. Same te istoty są zagrożone przez osobę zwaną Doktorem. Mężczyzna ten przybył na wyspę, by przejąć kontrolę nad światem znajdującym się na jej powierzchni - z grupą swoich naukowców planuje wykorzystać w tym celu Mimigi oraz naszego bohatera. Jako że Quote nie ma żadnych wspomnień z przeszłości, postanawia pomóc zarówno sobie, jak i nowo poznanym przyjaciołom.
Mechanika rozgrywki
Rozgrywka w grze stanowi doskonałą definicję gatunku klasycznych gier platformowych - poruszamy się przy użyciu przycisków czy klawiszy kierunkowych oraz używamy dwóch innych, odpowiedzialnych za skakanie i strzelanie. W czasie rozgrywki zbieramy dodatkowe bronie, które ułatwią nam starcia z przeciwnikami. W trakcie zabawy płynnie przemieszczamy się pomiędzy kolejnymi zróżnicowanymi lokacjami, a z uwagi na ich dość nieliniową strukturę często konieczne jest wracanie, by obrać nieco inną ścieżkę.
Przeciwnicy to nie jedyny aspekt gry, na który musimy uważać - ważnie jest również bowiem pokonywanie przeszkód naturalnych, czyli fauny obecnej na wyspie, jak również uważanie na różnego rodzaju pułapki. Co jakiś czas przyjdzie nam z kolei zawalczyć z potężnymi bossami.
Warstwa techniczna
Pod względem technicznym Cave Story w dużym stopniu nawiązuje do bardzo wczesnych 8-bitowych platformówek. Wersja pecetowa oferuje pełne wsparcie dla pada z osobną aplikacją umożliwiającą przypisywanie określonych akcji do wybranych przycisków.