Fabuła gry
Opowiadana przez grę historia bazuje na powieści Dmitry'ego Glukhovsky'ego o tym samym tytule i rozgrywa się w Moskwie w roku 2033, po wojnie atomowej, która odbyła się dwie dekady wcześniej i zdziesiątkowała ludzkość, czyniąc powierzchnię Ziemi niemożliwą do zamieszkania i skażoną. Jedynymi ocalałymi okazali się ludzie, którzy schronili się w sieci pociągowej ciągnącej się w podziemiach miasta. Stacje zostały przekształcone w prowizoryczne miasta, a ludzie zaczęli żyć w strachu przed istotami, które mogły narodzić się na powierzchni.
W tych nieprzyjaznych dla człowieka okolicznościach poznajemy młodego mężczyznę o imieniu Artyom. Tuż po tym, jak odkrywa na powierzchni istnienie zmutowanych potworów dowiaduje się też, że niektóre z nich atakują jego rodzinną stację. Z uwagi na troskę o najbliższych, postanawia wyruszyć w podróż, w czasie której ma ostrzec mieszkańców Polis - innej stacji - przed zagrożeniem. Jego nadzieja zakłada również znalezienie tam pomocy dla jego własnego miejsca zamieszkania.
Mechanika rozgrywki
Akcję w Metro 2033 obserwujemy z perspektywy pierwszej osoby, a całość ma charakter strzelanki survivalowej. Z uwagi na fakt, że poruszamy się tu po zanieczyszczonym terenie, konieczne jest posiadanie maski, która często się zatyka, a my musimy znaleźć jej zamiennik. Dodatkowo amunicja jest tutaj nie tylko środkiem do przetrwania, ale i walutą - stale musimy ją oszczędzać, by radzić sobie z niebezpieczeństwami czającymi się w cieniu.
Jako że akcja gry toczy się przede wszystkim w podziemiach, świat jest bardzo mroczny. Bohater wyposażony jest w latarkę, której nie da się wyczerpać - jej częste wykorzystanie jest kluczowym aspektem rozgrywki. Źródeł światła możemy używać nie tylko do rozświetlania własnej drogi, ale i do odciągania uwagi przeciwników, na przykład w celu wypracowania obie lepszej pozycji do zaatakowania. Jeżeli z kolei chodzi o mutantów, dzielą się one na kilka podstawowych rodzajów i zmuszają nas do innego podejścia do walki z nimi.
Metro 2033 przeznaczone jest do zabawy w pojedynkę.
Warstwa techniczna
Gra powstała w oparciu o autorski silnik 4A Engine, będący duchowym spadkobiercą używanego między innymi w grach z serii S.T.A.L.K.E.R. X-Ray Engine'a. Umożliwił on autorom zadbanie o takie detale, jak delikatne cienie, głębia pola widzenia, model dnia i nocy, korekcja kolorów w czasie rzeczywistym czy też rozmycie ekranu przy poruszaniu się. Oprawę dopełnia klimatyczna ścieżka dźwiękowa, potęgująca panujący w grę nastrój grozy.